التخطي إلى المحتوى

عاجل 10 طرق فعالة للتخلص من تعرق القدمين

الغدد العرقية تعتبر هي منظم حرارة طبيعي للجسم ، ولكن لما افرازها بيزيد ، بتسبب ريحة عرق مش مستحبة ، وتعرق القدمين بتكون مشكلة محرجة جدا ، ولكن الخبر الحلو انك تقدري تسيطري عليه بالعلاج المناسب ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 10 طرق للتخلص من تعرق القدمين بشكل فعال من خلال وصفات طبيعية.

اسباب تعرق القدمين:

زي ما قولنا الغدد العرقية تعتبر منظم حراري طبيعي للجسم ، وبالتالي لما درجة حرارة الجسم بترتفع فجأة ، الغدد د بتنشط ، ودرجة حرارة الجسم ممكن ترتفع فجأة لاسباب كتير زي حرارة الجو, الرطوبة, التمارين العنيفة, الضغط العاطفي, وحتى الخوف والقلق, حتى كمان اكل الاكل الحراق ممكن يأدي للتعرق المفرط ، والتعرق المفرط ده هيأدي لتعرق القدمين والايدين.

وغير حرارة الجو والقلق ، ممكن التعرق المفرط يحصل لاسباب مختلفة زي انقطاع الدورة الشهرية, فرط نشاط الغدة الدرقية, نقص السكر في الدم, والادوية زي المسكنات, مضادات الاكتئاب ، ممكن تسبب التعرق المفرط ، المعروف كمان باسم فرط التعرق.

طرق للتخلص من تعرق القدمين

طرق للتخلص من تعرق القدمين:

الوصفات الطبيعية دي هتساعد في السيطرة على التعرق المفرط من خلال موازنة مستويات الاس الهيدروجيني ، وهي آمنه جدا لاستخدامها.

1- الليمون:

الليمون يعتبر علاج منزلي فعال لمشكلة تعرق القدمين والايدين.

– واحدة من طرق استخدام الليمون لمكافحة التعرق المفرط هي خلط عصير الليمون بالملح وفركه على القدمين او الايدين ، وسيبيه لما ينشف وبعدها اغسليه.

– طريقة تانية لاستخدام الليمون ، عن طريق تجفيف قشور الليمون والبرتقان وطحنهم لحد ما يبقوا بودر ، حطي البودر على الرجل والايد لمنع التعرق المفرط.

2- خل التفاح:

خل التفاح ممكن انه يساعد على الحفاظ على مستويات الاس الهيدروجيني في الجسم ، وخصوصا الابطين والقدمين ، وبالتالي هو يعتبر علاج منزلي فعال لتعرق القدمين والايدين من خلال اكتر من طريقة.

– ممكن تدهني المناطق اللي فيها تعرق زيادة كل يوم قبل النوم.

– او اخلطي ½ كوباية من خل التفاح مع لتر ماية باردة ، وانقعي رجلك في الخليط ده لمدة 15 دقيقة تقريبا كل يوم لتقليل التعرق ، ولو مش عايزة تنقعي رجلك ممكن تدهني القدمين بخل التفاح وتسيبيه ينشف وبعدها اغسليهم بالماية.

– واسهل طريقة لاستخدام خل التفاح هي اضافة 1 – 2 معلقة كبيرة من خل التفاح لكوباية ماية ، واشربيه اول حاجة الصبح.

3- البطاطس:

ابشري البطاطس واستخرجي العصير بتاعها ، باستخدام قطعة قطن استخدمي الاماكن اللي فيها تعرق زيادة بعصير البطاطس ، او افركي قطعة بطاطس على القدمين والايدين ، وسيبي العصير ينشف ، وبعدها اغسليه.

4- خشب الصندل بودر:

اخلطي خشب الصندل البودر بالماية او عصير الليمون او ماية الورد ، وحطي الخليط على القدمين والايدين ، وبعد ما ينشف اغسليه بالماية.

5- صودا الخبز “الكربوناتو”:

الطبيعة القلوية لصودا الخبز بتخليها علاج فعال للتعرق المفرط.

امزجي معلقتين كبار من صودا الخبز مع ماية دافية ، وانقعي رجلك في الخليط لمدة 20 – 30 دقيقة.

افركيهم كويس بصودا الخبز وخرجيهم من الماية وسيبيهم لحد ما رجلك تنشف ، وبعدها اشطفيها بالماية.

6- زيت شجرة الشاي:

زيت شجرة الشاي بيحتوي على خصائص مضادة للفطريات ، وممكن انه يساعدعلى التخلص من التعرق المفرط.

ادهني زيت شجرة الشاي بكميات صغيرة على المناطق اللي فيها تعرق زيادة يوميا بشكل منتظم.

استخدمي كام نقطة بس كل مرة ، لان الافراط في استخدام زيت شجرة الشاي ممكن انه يسبب جفاف الجلد.

7- اكياس الشاي:

اكياس الشاي بتحتوي على خصائص مضادة للتعرق ، عشان كده تعتبر علاج لتعرق القدمين والايدين ، ممكن للايدين تمسكي اكياس شاي رطبة كل يوم لمدة كام دقيقة.

– ممكن كمان تمسحي القدمين والايدين باكياس الشاي الاسود.

– او تنقعي من 3  – 4 اكياس شاي في ماية سخنة وتنقعي فيها رجليكي وايديكي لمدة 30 دقيقة، تقدري تعملي ده كل يوم.

8- زيت جوز  الهند والكافور:

– دوبي قطعة من الكافور في زيت جوز الهند ، وادهني مناطق التعرق بالخليط ده ، سيبيه لمدة 40 – 60 دقيقة ، بعدها اغسليه بالماية.

– او ممكن تضيفي الكافور لماية الاستحمام لتقليل التعرق.

9- عصير الطماطم:

الطماطم تعتبر من العلاجات الفعالة للتعرق المفرط ، لانها بتساعد على تصغير المسام ، وده ممكن يساعد على تقليل التعرق المزمن ، بالاضافة ان الطماطم بتحتوي على الصوديوم اللي بيساعد على جفاف القدمين والايدين ، وبالتالي تقليل التعرق ، كمان شرب عصير الطماطم ليه تأثير تبريد على الجسم.

10- ماية الورد:

ماية الورد ليها تأثير تبريد على الجلد ، وبالتالي تعتبر علاج لمشكلة فرط التعرق ، حطي كمية بسيطة من ماية الورد على القدمين والايدين ، اعملي ده بانتظام هتلاحظي مع الاستمرار انخفاض التعرق.

10 وصفات طبيعية لعلاج تعرق الايدين بشكل فعال

وصفات طبيعية لعلاج تعرق الايدين

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر 10 طرق فعالة للتخلص من تعرق القدمين على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.