التخطي إلى المحتوى

عاجل ازاي تنسقي الالوان بشكل صح عشان تباني ارفع لو جسمك كيرفي

لو جسمك كيرفي او مليان ومش بتعرفي تختاري الالوان صح عشان تداري ديفوهات الجسم ، يبقى موضوعنا النهاردة ليكي ، تابعي معانا السطور الجايه وشوفي طريقة تنسيق الالوان للجسم الكيرفي عشان يبان ارفع.

تنسيق الالوان للجسم الكيرفي:

1- خليكي ذكية في اختيار الالوان:

العبي على نقط قوتك ، لو انتي جسمك على شكل الساعة الرملية والجزء اللي فوق مليان اكتر من الجزء اللي تحت من الجسم ، في الحالة دي استخدمي لونين عكس بعض يتقابلوا عند منطقة الوسط ، واتأكدي انك تختاري اللون الغامق للجزء اللي  فوق ، اما لو الجزء اللي تحت هو المليان اكتر ، يبقى اعملي العكس والبسي الالوان الغامقة للجزء اللي تحت من الجسم.

تنسيق الالوان للجسم الكيرفي

2- حددي الجسم بالالوان:

المرة الجاية لما تيجي تشتري اي لبس جديد ، دوري على فستان بدرجتين لون (زي البيج والاسود) ، مع لون اسود في الجانبين ، ده هيخلق وهم ان الوسط اصغر وهيبرز منحنيات الجسم بشكل مثالي.

3- اختاري الفساتين بلون موحد:

الجسم على شكل الساعة الرملية بيطلع شكله حلو جدا مع الفساتين اللي بلون واحد ، ممكن تختاري فستان باللون الازرق ، وعشان تدي للون نعومة ممكن تلبسي فوقيه جاكيت بلون وردي فوشيا ، وممكن تسيبي الجاكيت مفتوح وتلبسي حزام فوق الفستان ده هيحددلك منطقة الوسط.

4- دخلي درجات الالوان المحايدة:

اللون المحايد بيبرز اللون الفاقع اكتر من اي لون تاني ، فلو انتي مش عايزة تلبسي لونين فاقعين في نفس الوقت ، في الحالة دي اختاري لون محايد مع لون جريء ، زي مثلا بلوزة بيجمع بنطلون جريء باللون الاورينج ، او قميص ابيض كلاسيك مع جيبة خضرا.

مجموعة افكار بالصور تستوحي منها اللوك بتاعك:

نصايح للبس الملابس المطبوعة مع الجسم المليان

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر ازاي تنسقي الالوان بشكل صح عشان تباني ارفع لو جسمك كيرفي على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.