التخطي إلى المحتوى

عاجل 5 حاجات بتحصل لجسمك لما بتتعرضي لغضب شديد ، وازاي تسيطري عليه

الغضب الشديد هو حالة ذهنية ضرورية لبقائنا على قيد الحياة ، لانه يعتبر تنفيس عن اللي بنحس بيه جوانا ، ولكن غالبا ما بيخرج عن السيطرة لما بتزيد عندنا مستويات التوتر ، والحالة دي بيبقى ليها اعراض جسدية اللي غالبا مش بنحس بتأثيرها وضررها غير لما بتتطور ، عشان كده النهاردة من خلال موضوعنا هنقولك ازاي تتحكمي في الغضب الشديد ، وتتجنبي الاضرار اللي ممكن تحصلك منه.

الاثار الجانبية للغضب:

1- زيادة معدل ضربات القلب وضغط الدم:

اكيد لاحظتي انك في كل مرة بتغضبي وبترفعي صوتك او تصرخي وتدخلي في جدال شديد ، معدل ضربات قلبك بيزيد ، وده معناه كمان ان ضغط دمك بيرتفع ، مع احمرار الخدود والاوردة في جلدك ، وهتلاقي نفسك بتتنفسي بشكل اسرع واتقل ، وفي بعض الحالات ، ممكن تلاحظي ان ايدك ورجلك بقت ابرد من المعتاد.

ازاي تتحكمي في الغضب الشديد

2- هيضر جهازك المناعي:

الباحثين اكتشفوا ان حتى التفكير في خلاف سابق او حالة غضب مريتي بيها قبل كده بيقلل من دفاعاتك المناعية لمدة 6 ساعات ، وده بينطبق بشكل خاص على الاشخاص اللي عادة بيكونوا هاديين وبيكون الغضب نادر بالنسبة لهم ، والاشخاص اللي بيغضبوا بسهولة ممكن يلاحظوا انهم بيتعرضوا للمرض اكتر ، مع ضعف جهاز المناعة في جسمهم ، مع قلقهم الزيادة ، ده بيعرض صحتهم لخطر كبير من غير ما يحسوا الا بعد فوات الاوان.

3- الغضب بيسبب مجموعة متنوعة من المشاكل الصحية:

لما بتبقي في حالة غضب ، المواد الكيميائية المسببة للاجهاد بتغرق مخنا وجسمنا حرفيا وبتعمل تغييرات في عملية التمثيل الغذائي في جسمنا ، وده السبب اللي بيخلي الاشخاص اللي بيعانوا من مشاكل الغضب من غير ما يحلوه انهم ممكن يعانوا من الصداع, القلق, الارق, وحتى مشاكل الهضم كمان ، وممكن كمان تظهر عندهم امراض جلدية ، زي الاكزيما ، في اوقات الغضب الشديد ، ونتيجة لده ، فالاشخاص دول معرضين لخطر الاصابة بسكتة دماغية او نوبة قلبية.

4- ذاكرتك ممكن تتأثر:

مش بس الصدمة الجسدية في الراس هي اللي ممكن تأثر على ذاكرة الناس ، ولكن كمان المواقف المجهدة بشكل زايد بتسبب ده ، على سبيل المثال ، لو عملتي محادثة لفظية غاضبة مع شخص ما ، وكل واحد فيكم قال كلام قاسي او جارح للتاني ، بعد انتهاء الخناقة بينكم ، ممكن واحد منكم او انتوا الاتنين يفتكر اللي حصل ولكن بشكل مختلف او تنسوا حاجات معينة تماما.

5- ممكن يسبب الم مزمن:

الصراخ مش سيء على الشخص اللي بيصدر منه بس ، ولكن كمان على اللي بيستقبلوا ، وممكن الضرر يبدأ من سن صغير ، الصراخ على الاطفال ممكن يأذيهم بطرق كتير.

– بيسبب لهم مشاكل في سلوكهم: بعض الابحاث لقت ان الاباء اللي بيصرخوا كتير على اطفالهم اللي عمرهم 13 سنة لاحظوا ان سلوكهم بقى اسوأ خلال السنة اللي بعدها من حياتهم.

– نمو عقلهم بيتغير: الاشخاص اللي تم الصراخ في وشهم كتير خلال طفولتهم بيكون عندهم بنية دماغية مختلفة في الاجزاء اللي بتعالج الصوت واللغة.

– ممكن انهم يعانوا من آلام مزمنة: بعض المشاكل ممكن تستمر معاهم لباقي حياتهم ، زي آلام الضهر والرقبة, الصداع المزمن, وحتى التهاب المفاصل.

6- الصراخ مش بيفوز بالجدال:

الابحاث كشفت اننا بنصرخ اثناء الخناق لان بيبقى عندنا ثقة زايدة باننا صح ، ولكن مش واثقين من اللي هنسمعه ، ولكن نادر جدا ان الاشخاص يكسبوا الجدال بالصراخ, ومقاطعة اللي قدامك في الكلام, والتعامل مع حجج وكلام الشخص ده انها ما تستحقش انها تتسمع ، ولكن الحقيقة ان كلنا محتاجين نسمع بعض ، ونفهم وجهات نظر بعض ، ونفكر بشكل منطقي ونحافظ على هدوءنا اثناء النقاش ، دي الطريقة الوحيدة عشان تخلي وجهة نظرك واضحة ومفهومة ، وفي النهاية توصلي لاقناع الطرف التاني.

ازاي تتحكمي في الغضب الشديد:

في بعض الخطوات اللي ممكن تساعدك على التحكم في غضبك ، والنقاش بطريقة صحية من غير غضب وصراخ.

1- فكري قبل ما تتكلمي: اسهل حاجة انك تقولي كلام جارح لكن تأكدي انك هتندمي بعد كده ، وساعتها الضرر هيكون حصل بالفعل ومش هيتعالج بسهولة ، ويمكن الشخص التاني مايتسامحش معاكي ابدا.

2- عبري عن احباطك بعد ما تهدي: بالطريقة دي هتقدري تعبري عن كل اللي مضايقك بطريقة صحية وعقلانية ، وهتكون فرص ان الطرف التاني يسمعك ويحترمك اعلى بكتير.

3- خدي وقت مستقطع للوصول للحلول الممكنة: لو حسيتي بالارهاق ، ماتخليش الحالة الذهنية دي تسيطر عليكي ، خدي بعض الوقت تهدي فيه ، وخلال الوقت ده ، حاولي التفكير بعقلانية والوصول لحلول لاي مشاكل ، واتأكديانك تقدري تتعاملي مع كل حاجة مادام بتفكري فيه بجديه وبشكل عقلاني.

4- ماتشيليش في قلبك كره: مسامحة الناس ممكن تحررك من اي غضب بتحسي بيه وتأكدلك انها كانت لحظة سيئة وعدت ، وافتكري دايما ان كل الاشخاص ممكن يقولوا ويعملوا حاجات من غير ما يقصدوا وبعد ما يعدي الموقف هيبقوا عايزين الطرف التاني يسامحهم.

5- حاولي تبصي للمواقف بطريقة فكاهية: الفكاهة مش معناها السخرية ، ولازم تبقي حريصة انك تميزي بين الاتنين ، مواجهة المواقف الصعبة بروح الدعابة بيساعد في تخفيف حدة الغضب والتعامل مع المشاكل في حياتك بشكل اكتر كفاءة.

6- مارسي تقنيات الاسترخاء: التنفس العميق وسماع الموسيقى الهادية وتكرار الكلمات المهدئة ممكن انه يخفف من حدة غضبك ، ممكن تعملي الحاجات دي وانتي في حالة استرخاء وهدوء في البيت.

7- ماتخافيش من طلب المساعدة: لو شايفة انك مافيش حاجة مساعداكي ومش قادرة تتحكمي في غضبك بنفسك ، ممكن تستعيني بمتخصص ، اكيد هتحتاجي لوقت وصبر ، ولكن المتخصص هيرشدك بأفضل طريقة ممكنة للوصول لهدفك.

9 نصايح سهلة هتساعدك على الاسترخاء وتحسين مزاجك فورا

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر 5 حاجات بتحصل لجسمك لما بتتعرضي لغضب شديد ، وازاي تسيطري عليه على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.