التخطي إلى المحتوى

عاجل وصفة ايس لولي بالفواكة تنقذك من حر الصيف

في الصيف ومع حرارة الجو مافيش احلى من الحاجات الباردة اللي ممكن ترطب علينا في الجو ده ، ومع توفر انواع كتير من الفاكهة في موسم الصيف نقدر نستغلها بطريقة تنقذنا من حرارة الجو ، والنهاردة هننشوف مع بعض وصفة ايس لولي بالفواكة ، وكمان طريقة تانية صحية بالزبادي.

وصفة ايس لولي بالفواكة:

المقادير:

– 400 جرام فاكهة اي نوع تفضليه.

– 100 جرام فاكهة نوع تاني.

– 80 – 100 مل ماية.

– 80 – 100 جرام سكر.

– ½ عصير ليمونة.

ايس لولي بالفواكة

طريقة التحضير:

1- اول حاجة في حلة على النار حطي الماية والسكر يغلوا مع بعض ، بعدها ارفعيهم من على النار وسيبي الخليط يبرد ، ولو الفاكهة اللي انتي مستخدماها حلوة او فيها نسبة سكر عالية ، اتأكدي من ظبط كمية السكر اللي هتضيفيها ، اضربي كل نوع فاكهة بشكل منفصل لوحده في الخلاط، وضيفي لهم عصير الليمون ، واخلطيهم بشكل متناسب مع شراب السكر اللي احنا حضرناه ، وعشان نكهة الفاكهة ماتتغيرش ، اتأكدي ان شراب السكر بارد تماما قبل ما تخلطي معاه الفاكهة.

2- لو عايزة الايس كريم يكون فيه كذا لون ، صبي عصير الفاكهة النوع الاول ، وبعدين ضيفي النوع التاني عشان تعملي طبقات بالالوان ، وعشان الالوان ماتختلطش مع بعض لما تحطي النوع الاول ، جمدي الايس كريم لمدة 10 دقايق في الفريزر بعد اضافة كل نوع فاكهة ، بعد ما تخلصي ، دخليه الفريزر لمدة 40 دقيقة تقريبا ، وبعدين دخلي فيه ستيك خشب او بلاستيك ، وبعدها جمدية لمدة 3 ساعات كمان على الاقل ، واستمتعي بالطعم المتلج اللذيذ.

3- لو معندكيش قوالب الايس كريم الجاهزة ، تقدري تعمليها في كوبايات بلاستيك وتستخدمي ستيك خشب بالطريقة اللي قولناها في الخطوة اللي فوق ، ممكن حتى تستخدمي اسياخ الشيش طاووق الخشب قصريها واستخدمي اتنين لكن واحدة ايس كريم.

ايس لولي بالزبادي:

الطريقة دي مناسبة ليكي لو عايزة وصفة صحية اكتر وخالية من السكر.

المقادير:

– 2 كوباية زبادي يوناني بطعم الفانيليا كاملة الدسم.

– 2 كوباية توت طازة او مجمد ، وممكن تستبدليه باي نوع فاكهة تاني تفضليه.

– 3 معالق كبيرة عسل.

طريقة التحضير:

1- حطي كل المكونات في الخلاط ، واضربيهم مع بعض على سرعة منخفضة او متوسطة ، لحد ما يمتزجوا مع بعض كويس ، لو عايزة تبقى في قطع فاكهة في الايس كريم ، اضربيهم لوقت اقل ، ولو عايزاه ناعم اضربيه لوقت اطول حسب رغبتك.

2- صبي الخليط في قوالب الايس كريم ، او كوبايات ورق صغيرة ، وحطي ستيك خشب في كل واحدة ، دخليه في الفريزر لحد ما يتجمد ، حوالي 7 – 8 ساعات او طول الليل.

3- عشان تطلعي الايس كريم بسهولة من القوالب ، حطيه تحت الماية الجارية لمدة 10 – 12 ثانية ، وبعدها امسكي كل واحدة من العصاية بتاعتها واسحبيها من القالب ، انقلي الايس كريم لصينية عليها ورق زبدة ، ودخليه الفريزر تاني لمدة 15 دقيقة عشان يتجمد مرة تانية.

طريقة عمل موتشي الايس كريم الياباني

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر وصفة ايس لولي بالفواكة تنقذك من حر الصيف على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.